החזרה לספסל הלימודים מטילה עומס רב על גבם של הילדים, ולא רק מבחינת כמות שיעורי הבית המוטלת עליהם. בחירת הילקוט אותו הם נושאים על גבם מדי יום, וכן התאמת הכסא והשולחן בפינת העבודה לנתוניו של הילד - לכל אלה משמעות עצומה במניעת עומסים מצטברים על הגב ועמוד השדרה של הילדים, אשר עלולים ליצור נזקים עתידיים.
רגע לפני שאתם רוכשים ציוד לשנה החדשה, ביקשנו לקבל טיפים חשובים להתאמה נכונה של הילקוט ושל פינת העבודה, לשם שמירה מירבית על הגב ועל עמוד השדרה של הילדים. לשם כך פנינו ל
ד"ר נטע רז, מומחה בכירורגיה אורטופדית וניתוחי עמוד שדרה, מנהל יחידת עמוד השדרה וסגן מנהל המחלקה האורטופדית בביה"ח בני ציון בחיפה, יועץ עמוד שדרה במכבי שירותי בריאות.
"כבר בגיל צעיר עשוי להיווצר עומס על שרירי הגב התחתון, עקב נשיאה של תיקים כבדים מדי או כאלה שאינם מונחים בצורה נכונה על הגב", אומר ד"ר רז, "העומס המתמשך על השרירים עלול לגרום לכאבים כרוניים, ובדרגה חמורה יותר ייתכן אף נזק לדיסקים ולחוליות של עמוד השדרה, עם אפשרות לנזקים עתידיים משמעותיים."
כיצד ניתן לבחור ילקוט שלא יגרום לנזקים מסוג זה?
"יש להקפיד על מספר אלמנטים חשובים:
גודל הילקוט – על מימדי הילקוט להיות קטנים יותר ממימדי הגב של הילד, כך שכאשר הילד נושא את התיק על גבו, חלקו העליון של התיק לא יעלה על קו הכתפיים, וחלקו התחתון יישאר מעל קו האגן. יש לשים לב שגם רוחב התיק לא עולה על רוחב הגב של הילד.
תמיכה אורטופדית – ישנם ילקוטים אופנתיים שהילדים מאוד רוצים, אך רובם לא מספקים כל תמיכה לגב. הילקוט חייב לכלול מסגרת ותמיכה אורטופדית, באישור של מכון התקנים. רצועות התיק צריכות להיות מרופדות ורחבות מספיק על מנת לחלק את העומס בצורה מיטבית על הכתפיים. אם ישנה חגורת בטן שמצמידה את התיק לגב, כדאי להשתמש בה."
לאחר רכישת התיק, כאשר שגרת הלימודים החלה, מגלים הורים רבים נקודה בעייתית נוספת – משקל התיק. "רצוי שמשקל הילקוט, כולל כל הציוד שבתוכו, לא יעלה על 10% ממשקל הילד", מסביר ד"ר רז, "אך משמעות הדבר היא שילד בכיתה א' ששוקל בין 30 ל-40 קילו בממוצע, צריך לשאת ילקוט במשקל 3-4 קילוגרם בלבד, וזה רחוק ממה שקורה במציאות."
מה יכול להיות פתרון למשקל הגבוה של הילקוטים?
"הכנסת לוקרים לבתי הספר יכולה מאוד לתרום להפחתת המשקל שהילדים נושאים על הגב, אבל זה מצריך שינוי ברמה הארגונית. מה שאפשר לעשות, במיוחד בגילאים הצעירים, הוא להעדיף שימוש בילקוט עם ידית נשלפת וגלגלים (טרולי), אותו ניתן לגרור על הרצפה במקום לשאת על הגב. גם בילקוטים מסוג זה כדאי להימנע ממשקל יתר ולוודא שגובה הידית הנשלפת מתאים לגובהו של הילד, כך שיוכל להחזיק בידית מבלי לכופף את הגב.
חשוב לציין, כי בעת עלייה במדרגות, נכון יותר לשאת את תיקי הטרולי על הגב, כיוון שגרירתם במדרגות באמצעות הידית הנשלפת גורמת לכיפוף שמעמיס על שרירי הגב, על הדיסקים ועל החוליות."
לבחירת הילקוט המתאים חשוב להוסיף גם הקנייה של הרגלים נכונים. אחת התופעות הנפוצות, ככל שהילדים גדלים, היא ויתור על שימוש בשתי כתפיות ונשיאת הילקוט על כתף אחת בלבד. ד"ר רז מסביר: "עמוד השדרה מגיב טוב יותר לעומסים המופעלים עליו לאורך צירו ומתקשה מול עומסים המופעלים עליו באופן לא סימטרי. נשיאת ילקוט על כתף אחת היא בעייתית, כיוון שהעומס אינו מתחלק לשניים, ובנוסף לכך הוא מונח בצורה שאינה סימטרית. לאורך זמן עלול הרגל זה לגרום להתפתחות שינויים שחיקתיים לא סימטריים בעמוד השדרה ובעתיד אף להשפיע על היציבה של הילד."
"מעבר לכך", מוסיף ד"ר רז, "ישנה חשיבות גדולה גם לנתונים הגופניים של הילד. מערך תקין של שרירים תומכים (שרירי ליבה) יאפשר התמודדות טובה יותר של הגב עם העומסים הקיימים ויגן על עמוד השדרה ועל רקמת השרירים. חשוב להקפיד על חיזוק השרירים הללו בעזרת פעילות גופנית מותאמת לגיל, כמו שחייה, פילאטיס וכדומה, התורמות לחיזוק מבוקר של שרירי הבטן וזוקפי הגב."
מה חשוב לדעת כאשר מתאימים פינת עבודה לילד?
החזרה לספסל הלימודים מחזירה לחיי התלמיד גם את מטלת שיעורי הבית. אלו דורשים פעמים רבות ישיבה ממושכת, שגם היא עלולה לפגוע בגב.
"ישיבה לא נכונה לזמן ממושך מטילה עומס רב על שרירי הגב, וגורמת להתעייפות הדרגתית שלהם במהלך שעות היום עם נטייה לכאב. ככל שהכאב גדל, כך הילד יימנע מפעילות גופנית וכך הבעיה תלך ותתעצם", אומר ד"ר רז.
כיצד ניתן להבטיח ישיבה נכונה בזמן הכנת שיעורי הבית?
"ראשית, יש לבחור כסא ושולחן שגובהם תואם את מימדי גופו של הילד:
כסא – גובה הכסא יהיה כזה שכאשר הילד יושב עליו, ירכיו מקבילות לרצפה וברכיו מכופפות בזווית של 90 מעלות.
שולחן – את השולחן יש להתאים לכסא, כך שכאשר הילד יושב ליד השולחן, גובה השולחן נמצא בגובה המרפקים שלו.
מחשב – אם הילד עובד מול מחשב, רצוי למקם את המחשב ישירות מולו ולא בצדי השולחן, ולהקפיד שגובה המסך יהיה בגובה העיניים של הילד, כך שלא יצטרך לכופף את הצוואר בזמן העבודה."
"אחד הדברים החשובים ביותר", מדגיש ד"ר רז, "הוא לקיחת הפוגות יזומות במהלך הישיבה של קימה אחת ל-15 דקות ומתיחה קצרה של הגב. רוב הילדים יחזרו אחרי קימה כזאת לישיבה זקופה ונכונה יותר, לפחות לפרק זמן מסוים.
נושא המודעות האישית ליציבה נכונה והמשמעות שלה לא מספיק מוטמע בבתי הספר לדעתי, וחשוב מאוד לתת לו דגש באמצעות שיחה של המורים עם התלמידים, מתן דוגמא אישית וגם תרגול יזום שכל הכיתה מבצעת יחד פעמיים-שלוש במהלך כל שיעור: קימה מסודרת, מתיחה של הגב וחזרה לישיבה נכונה יותר. בנוסף לכך, תעזור מאוד גם הוספה של פעילות גופנית מסודרת במהלך ההפסקה בבית הספר, עם דגש על יציבה וחיזוק שרירי ליבה. הערך המצטבר של הפעולות המינימליות הללו הוא עצום."