נהגים רבים נוטים להמעיט בחשיבות של הצמיגים ברכב, אבל למעשה זהו החלק החשוב ביותר ברכב מבחינת בטיחות, שכן מדובר בקשר הראשוני והעיקרי של כלי הרכב עם הכביש.
הצמיג אחראי על אחיזת הכביש של הרכב הן ביציאה מהמקום ובבלימה והן בסיבובים, והוא צריך לעמוד בתנאים משתנים של עומס, חום, מזג אוויר, תנאי דרך ומהירות, שמשפיעים בצורה ישירה ועקיפה על תקינותו, בטיחותו, בטיחות כלי הרכב וחשוב מזה, בטיחותם של הנוסעים בכלי הרכב. בגלל הסיבות הללו, הכנו לכם מדריך קצר על מה חשוב לדעת על תחזוקת הצמיגים ברכב.
חשוב לבדוק את הצמיג בתדירות גבוהה ככל שניתן
מרבית הצמיגים עשויים מתערובת פולימרית המכילה גומי (טבעי או סינטטי), פיח שחור, מעכבי חמצון מאיצי הדבקה, שרף, חומרי ריכוך ועוד. התרכובת הזו עוטפת רשת מתכת שסרוגה פנימה וזה מהווה את הבסיס המרכזי לצמיג. אופיה של התרכובת יקבע את קשיחות ועמידות הצמיג מצד אחד, לעומת הגמישות והדביקות מאידך. ככל שהצמיג יהיה עשוי מגומי רך יותר, כך השליטה על הרכב ונוחות הנסיעה תהיה גבוהה יותר, אך בהתאם רמת השחיקה תהיה גבוהה גם כן. צמיג שעשוי מתרכובת קשיחה יותר, יקשה את נוחות הנסיעה וירפה באופן יחסי את אחיזת הכביש - אך לעומת זאת רמת הבלאי שלו תהיה איטית יותר.
הצמיג בנוי מארבעה חלקים עיקריים:
1. סוליה - החלק התחתון של הצמיג, זה שבא במגע עם הדרך.
2. דופן - החלק הצדדי של הצמיג, קיר הצמיג.
3. כתף - החלק המחבר בין הסוליה והדופן.
4. עקב - הטבעת הפנימית של הצמיג, החלק בו הצמיג בא במגע עם החישוק.
על גבי הסוליה נחרצים חריצים בצורות ותבניות שונות ובעומקים שונים, שתפקידם לפנות נוזלים הנמצאים על הדרך ועלולים לפגוע ברמת האחיזה של הצמיג את הכביש. עומק מינימלי תקני של חריצים בצמיג לרכב פרטי עומד על כ-2 מ"מ.
מהירות שחיקת הצמיג נקבעת על פי מספר גורמים: אופי הדרך או הכביש בה נוסע הרכב, אופי הנהיגה של בעל הרכב וסוג ואיכות הצמיג.
אורך חיים ממוצע של צמיג בישראל עומד על בין 3-4 שנים, בהתחשב כמובן באופי הנהיגה וכמות הקילומטרים. בבואנו לבחון את הצמיג, נסתכל תחילה על מראהו ונאתר בעיות שעשויות להיות בו: חריצים בסוליה שחוקים שעומקם נמוך מ-2 מ"מ, פצעים וחתכים על גבי הסוליה, "צביטות", בליטות, סדקים או שקעים בדופן הצמיג, קרעים או פצעים בעקב הצמיג או שחיקה לא סימטרית בכתפי הצמיג. אם אחד מהסימנים הללו מופיעים על הצמיג, יש לגשת מיד לבעל מקצוע מוסמך שיאבחן את כשירות הצמיג.
קרעים, שקעים ובליטות מיותרות על גבי הצמיג - פוסלים אותו משימוש
צמיג שחוק = צמיג מסוכן
עומק החריצים חייב להיות לפחות 2 מ"מ
חשוב לשים לב שגם אם צמיג נראה טוב מבחינה חיצונית ולא נראים עליו סימני שחיקה או פציעה, הוא עלול להיות לא בטיחותי ואף מסוכן לשימוש שכן ייתכן מצב בו האלסטיות של הצמיג נפגעה כתוצאה מגורמים שונים כמו גיל הצמיג, אופי אחסונו ופגעי מזג אוויר.
ברכבים מודרניים ישנה מערכת בקרה ממוחשבת המפקחת על לחץ האוויר בצמיג, אבל אל תסתמכו רק על זה ובצעו את בדיקת התקינות בעצמכם, לפחות 2-3 פעמים בחודש.
כל צמיג נושא עליו כיתובים רבים, שחלקם מבטא את שם היצרן ודגם הצמיג והיתר הם למעשה תעודת הזהות של הצמיג.
ראשית, על כל צמיג תמצאו קוד ייחודי אשר מכיל ספרות ואותיות והוא מבטא מספר פרמטרים: רוחב הצמיג (3 ספרות), גובה הצמיג (2 ספרות), קוטר החישוק (האות R ולימינה 2 ספרות), אינדקס עומס (2 ספרות), אינדקס מהירות (אות המסמלת הגבלת מהירות מסוימת), וקוד נוסף (בן 4 ספרות) שתוכלו למצוא על הצמיג המסמל את תאריך הייצור שלו בשנה ושבוע. לדוגמה: 2117, אומר שהצמיג יוצר בשבוע ה-21 בשנת 2017.
חלק מהנתונים שמופיעים על כל צמיג שנמכר בעולם
נתונים נוספים שניתן למצוא בכיתובים על גבי הצמיג כוללים: מידת טמפרטורה מקסימלית, רמת אחיזה, רמת שחיקה, הרכב החומרים בצמיג ולעיתים אפילו לחצי האוויר הנכונים לניפוח. (אלו מופיעים אגב באופן קבוע על מדבקה שנמצאת בדופן דלת הנהג).
נתון חשוב נוסף שמופיע על הצמיג הוא סוג התקן באמצעותו הוא נבדק. בישראל ניתן למצוא צמיגים משני התקנים המובילים, האמריקאי והאירופאי, תקנים מחמירים למדי שמבטיחים את איכות הצמיג ואת בטיחות הרכב והנוסעים. בישראל ניתן למצוא צמיגים במחירים מפתים, כאלו שקיבלו תו תקן במדינות בהן תהליך התקינה אינו חמור מספיק, כמו מדינות מזרח אירופה או סין. צמיגים אלה לא תמיד עומדים באותו קנה מידה של איכות כמו הצמיגים המערביים.
הנה כמה טיפים שכדאי לאמץ:
• בדיקה בזמן הנכון: מומלץ לבדוק לחץ אוויר בצמיג לפחות פעמיים בחודש וחשוב מאוד לעשות זאת כאשר הצמיג קר ולא בסמוך לנסיעה ארוכה, שכן במצב חם האוויר מתפשט והקריאה של לחץ האוויר תהיה שגויה, ולעיתים אף מסוכנת. חשוב לבדוק גם את מראהו החיצוני של הצמיג מדי פעם על מנת לזהות פגמים חיצוניים כמו קרעים או שחיקות יתר, וכמובן גם לאתר גופים זרים כמו מסמרים, ברגים או אבנים, שתקועים בצמיג.
• הקשבה לצמיג: אם מזהים רעשי חריקה במהלך נסיעה או בלימה, ייתכן שלחץ האוויר באחד הצמיגים אינו תקין, גם במקרה הזה מומלץ לבדוק את הנושא מיידית.
• נסיעה נכונה: נהיגה מבוקרת על כבישים סלולים תאריך את חיי הצמיג, בעוד התנהגות כביש אגרסיבית הכוללת תאוצות ובלימות רבות, לצד נסיעה בתוואי שטח שאינו סלול, יקצרו את אורך החיים של הצמיג באופן משמעותי.
• בדיקות תקופתיות: מומלץ לבדוק את תקינות הצמיג בכל כניסה למוסך וכן כדאי מאוד לוודא את תקינות הצמיגים ברכב בעת המעבר לעונות גשומות (הכן רכבך לחורף).
• תחזוקה זהירה: שימוש בחומרי ניקוי אגרסיביים לחישוקי הרכב, דבר המקובל לאחרונה, עלול לפגוע בתקינות הצמיג ולהגברת הבלאי שלו.
הקפידו לבדוק לחץ אוויר לפחות פעמיים בחודש
• לכל רכב יש מידה (או טווח מידות) מסוים שכולל את גודל החישוק, רוחב הצמיג וגובהו וכשמחליפים צמיגים ברכב, יש תקינה של משרד התחבורה שיש לעמוד בה, אחרת זו עבירה על החוק.
• ברגע שנפלה החלטה שעליכם להחליף צמיג, קחו בחשבון שייתכן ותצטרכו להחליף שני צמיגים, שכן ההמלצה של ענף הרכב היא ששני הצמיגים שיושבים על אותו הסרן (קדמי או אחורי) יהיו זהים מבחינת הדגם ורצוי שיהיו בעלי גיל דומה, גם אם לא ממש היה בתכנית שלכם 2 צמיגים חדשים.
• אם מחליפים צמיגים אחוריים, מומלץ לשים את הצמיגים החדשים מקדימה ואת המשומשים מאחורה, שכן ברכבים בעלי הנעה קדמית (הרוב המוחלט בארץ) החשיבות של תקינות הצמיגים הקדמיים גדולה יותר מאשר למשל ברכבי שטח, בהם ההנעה היא בכל ארבעת הגלגלים והחשיבות של ארבעה צמיגים תקינים היא גדולה.
• מבחר הצמיגים בארץ עצום וטווחי המחירים עלולים להיות גבוהים מאוד בהתאם לסוג הצמיג, איכותו והמקום שמוכר אותו. אל תתפתו באופן אוטומטי לצמיג הזול ביותר מצד אחד, אך מצד שני אין צורך לקנות את הצמיג היקר ביותר שיש לבעל המקצוע להציע, שכן תמיד יהיו צמיגים זולים יותר, אך לא בהכרח מתאימים פחות.
• צמיגים מהיצרניות הפופולאריות, כגון Pirelli, Good Year, Michelin, Dunlop, Continental ואחרים, תמיד יהיו מומלצים ובטוחים, אבל לא בהכרח היינו פוסלים גם יצרנים קטנים יותר ממדינות קטנות יותר. כל עוד תקפידו על ההתאמה לרכב שלכם ועל הנקודות שפירטנו לגבי תקינות הצמיג וכל עוד תקפידו לבדוק ולרכוש צמיגים ממשווקים מורשים על ידי משרד התחבורה - תוכלו להיות רגועים.
זכרו שצמיג תקין הוא תנאי ראשוני והכרחי לבטיחות הרכב. והכי חשוב: סעו בזהירות!