עגלה

בעגלה הקלאסית התינוק שוכב בעריסה, המאפשרת שינה נוחה ובטוחה. העגלה האידיאלית הינה עגלה אשר "גדלה" עם התינוק. מאחר והתינוק שוכב בעגלה רק עד 3-6 חודשים, רצוי להתאים אחת אשר יכולה להפוך לטיולון ותאפשר את הסעת התינוק במצב ישיבה, עם הפנים כלפי כיוון הנסיעה. קיימים דגמים רבים ומגוונים של עגלות. עגלות ספורט אשר אמורות להיות נוחות במיוחד, לרוב בעלות שלושה גלגלים אווירודינמיים ושלל אביזרים לנוחות ההורה והילד, ועגלות פשוטות יותר אשר נותנות מענה לצורך הבסיסי של הסעת הרך הנולד ממקום למקום.


טיולון

הטיולון משמש להסעת התינוק במצב ישיבה, מגיל חצי שנה ומעלה. רוב הטיולונים מתכווננים למצב חצי שכיבה עד שכיבה מלאה כמעט. עם זאת, יש לשים לב שרגליו של התינוק נשארות מקופלות בכל מצבי ההסעה, גם במצב ה"כמעט שכיבה". קיימים שני סוגי טיולונים: קלאסי, ו"מטריה". טיולון המטריה הינו יריעת בד המורכבת על שלדת העגלה. הטיולון הקלאסי הינו מושב יציב הנותן תמיכה לגב התינוק. קיים מגוון רב של טיולונים קלאסיים הנבדלים זה מזה באיכות הבד, הריפוד והגלגלים. טיולון ספורט הינו דגם חדשני בעל שלושה גלגלים, אשר יכולות התמרון שלו משופרת ונוחות הנשיאה בו רבה יותר מבטיולון רגיל. יתרונותיו של הטיולון הינם נוחות השימוש בו. לרוב קל מאוד לסגור ולפרוש אותו, במשקלו הנמוך ובנפח הקטן יחסית שהוא תופס כשהוא מקופל בתא המטען. חסרונות הטיולון: לא קיימת אפשרות להשכיב בו את התינוק, וברוב הדגמים אשר אינם דגם הספורט, נוחות התמרון וההובלה שלו נמוכה.

עגלה משולבת

שמה של העגלה המשולבת נובע מכך שהיא משלבת שתי אופציות רכיבה בעגלה: שכיבה מלאה וישיבה מלאה. היא משלבת עריסה וטיולון. למצב השכיבה המלאה מותקנת על שלדת העגלה עריסה הניתנת לפירוק ולהחלפה על ידי מושב המאפשר ישיבה מלאה. בחצי השנה הראשונה של התינוק, בטרם החל להתהפך ולזחול, העגלה תהיה מורכבת מהעריסה. מושב זה רחב מהטיולון בכעשרים אחוזים ומאפשר שינה נוחה ובטוחה לתינוק. לאחר גיל חצי שנה, מוחלף מושב העריסה במושב הטיולון. מאחר והטיולון מורכב על אותה השלדה ששימשה להרכבת העריסה, בחלק מהדגמים נוצר מצב בו פניו של התינוק מופנות כלפי האם ונגד כיוון הנסיעה, גם כשהוא במצב ישיבה. רצוי לבחון זאת כאשר בוחרים עגלה משולבת, מאחר ובגיל זה התינוק סקרן מאוד, וזקוק לגירויים מהסביבה.

סלקל

סלקל הינו כיסא בטיחות. בכיסא בטיחות זה יש להושיב כל תינוק בן פחות משנה, וכל תינוק אשר משקלו פחות מ-9 ק"ג, כאשר פניו מופנות נגד כיוון הנסיעה. קיימים מספר סוגים עיקריים של סל-קלים:
  • סלקלים בעלי/חסרי בסיס מעוגן לרכב ומנשא נשלף.
  • סלקלים אשר ניתן להתאים לכיוון הנשיאה, ואשר מתאימים למשקל גבוה יותר מתשעה ק"ג.
  • סלקלים המתכווננים למספר זוויות ישיבה.
  • סלקלים בעלי גגון.
  • סלקלים אשר מהווים חלק מיחידת טרוול-סיסטם והינם מותאמים לשלדת עגלה מסוימת.
יש להקפיד שהסלקל עונה על תו התקן שקבע מכון התקנים הישראלי לכיסא בטיחות.



טרוול סיסטם

הטרוול סיסטם הינה עגלה רב תכליתית, המשלבת בין "סלקל" לבין טיולון. הסלקל בעגלות אלו הינו למעשה כיסא בטיחות לרכב, המאפשר להעביר את התינוק מן הרכב לעגלה באותו המנשא. הדבר מהווה יתרון מבחינת נוחות העברת התינוק ממקום למקום. קל מאוד לפרק ולהרכיב את כיסא הבטיחות ואין צורך להוציא את התינוק מכיסא הבטיחות ולהניחו בעגלה. החיסרון העיקרי הוא התנוחה בה נשאר התינוק לזמן רב. תנוחה זו לא מאפשרת שכיבה מלאה, אלא תנוחת חצי שכיבה ישיבה בברכיים כפופות. לפרקי זמן ארוכים, תנוחה זו עלולה לגרום לנזק בגבו של התינוק.

כאשר רוכשים טרוול סיסטם, יש לשים לב למשקל העגלה עצמה. פרט חשוב נוסף אליו צריך לשים לב הוא עד כמה נוח להוציא את העגלה מהרכב, לפתוח אותה ולהרכיב עליה את כסא הבטיחות. כמו כן יש לבדוק אם הסל קל בעל תו תקן של כיסא הבטיחות ובעל חמש נקודות חיבור לחגורת הבטיחות.

קיימים מספר דגמים של עגלות, טיולונים וטרוול-סיסטם אשר מותאמים לתאומים. בדגמים אלו המושב הינו כפול, ומאפשר נשיאה של תאומים (או שני ילדים בגודל דומה יחסית) באותה העגלה.

נוחות השימוש

ישנם מספר גורמים אשר משפיעים באופן משמעותי על נוחות השימוש בעגלה:
פירוק והרכבת העגלה: יש לוודא שהתהליך מהיר וקל. כמו כן מומלץ לשים לב למשקלה של העגלה. אם יש לעלות ולרדת עם העגלה במדרגות, זהו קריטריון משמעותי במיוחד.
קיפול העגלה: בחלק מן הדגמים ניתן לקפל את העגלה ביד אחת בלבד, הדבר נוח מאוד אם עושים זאת כאשר מחזיקים את התינוק.
גובה העגלה: האם העגלה גובה העגלה מתאים לכם. להורים נמוכים, למשל, תתאים עגלה נמוכה יותר מלהורים גבוהים.
צורת האחיזה בעגלה והסעתה: לחלק מן האנשים נוח יותר להסיע עגלה בעלת שתי ידיות, ולחלק עגלה בעלת מוט יחיד מאוזן.
גודל: כדאי לבדוק את מידות העגלה והאם גודל העגלה מתאים לגודל הבגאז', ולמקום האחסון שלה בבית.

גלגלים

רצוי לשים לב לגלגלים של העגלה, בהתחשב במקום היישוב של ההורים. דרך כפרית, למשל, שונה מדרכים עירוניות. עם גלגלים גדולים קל יותר לטפס מהכביש למדרכה והם מספקים תנועה חלקה יותר. הם לרוב מנופחים באוויר ודורשים תחזוקה כמו כל גלגל המלא באוויר. גלגלים קטנים עשויים מגומי, ואינם דורשים תחזוקה. הם נוחים פחות להסעה וקשה יותר לטפס עמם מן הכביש למדרכה, או על שבילים משובשים. קיימים דגמים בעלי שלושה גלגלים, ודגמים המשלבים גלגלים קטנים וגדולים.

אביזרים

סל תחתון: מאפשר להשתמש בעגלה כבעגלת קניות קטנה. נוח מאוד כאשר יוצאים לקנות מספר דברים עם התינוק בעגלה. יש לשים לב שקיימת גישה נוחה לסל, ושניתן להשתמש בו גם כאשר התינוק נמצא במצב שכיבה.
סל הגב: סל קטן יותר, הצמוד לגב המושב של העגלה מאחור. בסל זה ניתן לשים את האביזרים הקטנים והשימושיים אשר משתמשים בהם לעתים קרובות- מגבונים, בקבוק, מספר חיתולים, מוצץ ועוד.
מגשית: משטח אשר עליו ניתן להניח חפצים לנוחות המסיע. לרוב המגשית כוללת שקע לכוס. יש לשים לב שהכוס מכוסה תמיד ועומדת יציבה.
גגון: מגן על עורו ועיניו של התינוק מקרני השמש. יש לשים לב איזו הגנה משמש נותנת העגלה-עורו של התינוק עדין מאוד. בדגמים מסוימים קיים גם גגון פנימי אשר מגן על כל גופו של התינוק משמש, ואף מקור ומכמות מסוימת של גשם. יש לבדוק שהגגון מכסה לחלוטין את פני התינוק.
ידית מתהפכת: מאפשרת להגן טוב יותר על התינוק מן השמש, ניתן בעזרתה להפנות את פניו של התינוק כלפי הצל.
ניתן לרכוש בנפרד שמשיות ומטריות המורכבים על העגלה עצמה, אך הדבר מסרבל את נוחות השימוש בעגלה. לכן, יש לבדוק עד כמה נוח לפרק ולהרכיב אותם.



בטיחות

ישנם מספר דגשים שכדאי לשים לב אליהם בנושא הבטיחות:
  • הדבר הראשון והכי חשוב, צריך לוודא שהעגלה בעלת תו תקן ישראלי, הכולל את שם דגם העגלה.
  • משענת הגב צריכה להיות קשיחה.
  • חייבים להיות בלמים לפחות בשני גלגלים על אותו ציר נסיעה.
  • חייבים להיות בולמי זעזועים בגלגלים האחוריים לפחות (אמצעי למניעת זעזועים בזמן נסיעה או ירידה ממדרגות/ מדרכה).
  • חייבת להיות חגורת בטיחות בעלת 5 נקודות עיגון (רצועות כתפיים, מותניים ורצועת מפשעה) ושרצועת המותניים מחוברות לשלדה.
  • כדאי לוודא את הימצאותו של אמצעי בטיחות למניעת קיפול העגלה בטעות.