מצלמת וידאו קומפקטית: מצלמה דיגיטלית קטנה ויחסית קלה, המהווה את הסטנדרט למשתמש הביתי. במקרים רבים תהיה בעיצוב של ידית אחיזה עם מסך קטן הנפתח מצידה, ובדגמים המעט יותר גדולים, בעלות מסכי צפייה גדולים יותר, עדשות איכותיות ומגוון אפשרויות ומצבי צילום (תלוי בדגם). אחסון הסרט יהיה על זיכרון פלאש פנימי או חיצוני. רוב המצלמות הנמכרות בישראל הן כאלה.
מצלמת וידאו מקצועית: אלו מצלמות וידאו גדולות, כבדות ויקרות במיוחד, אשר נועדו לצילום מקצועי ותקשורתי. מצלמות וידאו מקצועיות מתאפיינות באיכות ללא תחרות אולם אינן ניידות במיוחד ומחירן מגיע לעשרות אלפי שקלים. לא מיועדות למשתמש הביתי.
הסרט שאתם מצלמים יכול להישמר במספר שיטות, אשר משפיעות על איכות ומשך הצילום וגם על מחיר המצלמה. המצלמה שלכם בנויה "סביב" אמצעי האחסון, ועל כן גודלו וצורתו משפיעים משמעותית גם עיצוב מצלמת וידאו תלוי בשיטת האחסון שלה.
כרטיסי זיכרון: רוב המצלמות כיום מתבססות על כרטיס זיכרון מסוג MicroSD לאחסון הסרט - לרוב מצלמות קומפקטיות. שיטה זו נוחה ומאפשרת הקלטה איכותית למשך עשרות שעות אשר ניתן להעביר בקלות למחשב, אולם קשה לאמוד בדיוק את זמן ההקלטה משום שנפח אחסון הסרט אינו אחיד (הקלטה באיכות גבוהה תופסת יותר מקום בכונן).
זיכרון פלאש פנימי: בדומה לכרטיס הזיכרון החיצוני ישנן מצלמות עם זיכרון פנימי עליו ניתן להקליט ולשמור את הסרטים, להעביר למחשב ולמחוק לאחר מכן. זיכרון הפלאש לרוב יגיע בנפח קטן יותר מכרטיסי זיכרון חיצוניים.
כונן קשיח: ההקלטה נעשית ישירות על הכונן, בפורמט קובץ וידאו, וניתן להקליט שעות ארוכות של סרטים – בהתאם לגודל הכונן ולאיכות ההקלטה הנבחרת. שיטה זו הייתה נפוצה בעבר אך כמעט ולא בשימוש כיום.
סדרה משולבת של רכיבים רגישים לאור, המעבדים ומתרגמים את האור הנקלט בעינית המצלמה שלכם לאות אלקטרוני ולתמונת וידאו. החיישן ברוב המצלמות הוא מסוג CCD או CMOS. איכות החיישן קובעת במידה רבה את איכות הצילום. בחלק מהמצלמות ישנם שלושה חיישני CCD משולבים, אשר נועדו לאפשר רגישות גבוהה יותר לכל אחד מצבעי הבסיס אשר מרכיבים כל תמונת וידאו, ובכך ליצור תמונה איכותית במיוחד. דגמים בעלי שלושה חיישנים יהיו יקרים יותר. גורמים נוספים המשפיעים על ביצועי החיישן הוא הגודל הפיזי והרזולוציה שלו. גודל פיזי משפיע משום שככל ששטח הפנים של החיישן גדול יותר, כך הוא קולט יותר אור ויש לו יותר מידע חזותי לעבד. כך יכול חיישן גדול למשל, לספק ביצועים משופרים בתנאי תאורה נמוכה.
גודל החיישן נע בין 1/3 אינטש ל- 1/6 אינטש. הרזולוציה היא צפיפות הפיקסלים, ומשפיעה ישירות על איכות התמונה, הצבעים ועוד. הנתון החשוב לכם אינו כמה מגה-פיקסל יש למצלמה, אלה מהו המספר המקסימלי של הפיקסלים האפקטיביים - כלומר, כמה פיקסלים בעצם משפיעים בפועל על התמונה. רזולוציות הצילום מגיעות כיום עד לרמה של 4K וישנן גם מצלמות יקרות שמגיעות ל-8K. בדגמים זולים יותר - Full FD.
לכל מצלמת וידאו יש זום - הגדלת התמונה כדי לצלם מרחוק או להתמקד על אלמנט בתמונה. בדומה למצלמות סטילס, הזום יכול להיות אופטי (תנועה מכנית של העדשה) או דיגיטלי ("מתיחה" אלקטרונית של התמונה). זום אופטי משמר את חדות ואיכות התמונה, בעוד שזום דיגיטלי מותח ומטשטש אותה. לכן כדאי להסתמך על האופטי ולהימנע אם אפשר, משימוש בדיגיטלי. אז כמה זום אתם צריכים? מי שמצלם צילום ביתי רגיל, אירועים משפחתיים וטיול פה ושם יכול להסתפק במינימום - הגדלה של פי 10. מי שמצלם גם טבע, או אירועי ספורט צריך יותר זום.
מנגנון מכני או אלקטרוני אשר יודע לפצות על תנועות ידיים או רעידות של הצלם עצמו- ולמנוע מהתמונה לצאת מפוקוס. מייצבי תמונה דיגיטליים הם פיצוי תוכנה - מערכת שיודעת להפריד פריימים אשר חורגים מדפוס הצילום ומעידים על רעידות. מייצבים כאלה קיימים בכל מצלמות הוידאו. למצלמות מתקדמות ויקרות יותר יש מייצב תמונה מכני, שהוא בעצם מנגנון אשר מזיז את החיישן בהתאם לתנועה, ונותן בכך ייצוב טוב בהרבה ממייצב אלקטרוני.
יכולת של המצלמה למדוד את מידת האור בסביבתה באמצעות החיישן, ולקבוע בצורה זו מה יהיה אופי הגוונים שהיא מצלמת (בצודה ידנית או אוטומטית). המצלמה מודדת את הגוונים הבהירים בתמונה, וביחס להם יודעת אילו גוונים להבליט ובאיזו מידה על מנת לקבל צבעוניות מתאימה גם כאשר התמונה מוצפת באור בגוון שמטשטש גוונים בהירים. איזון לבן קובע במידה רבה כמה חיים ובולטים יהיו הצבעים ועל כן זהו כלי חשוב ושימושי. ניתן לשנות את האיזון הלבן באופן ידני כדי לקבל אופי גוונים שונה, לצילום אומנותי ומעניין. בנוסף, יש מצלמות אשר להן אופציית פיצוי תאורת רקע, או פיצוי אור אחורי - מונע מהאובייקט המצולם מלהופיע כצללית שחורה כאשר יש מקור אור מאחוריה, המקרין ישירות אל המצלמה עצמה.
כל מצלמה הנמכרת היום מסוגלת לצלם גם בתנאי תאורה נמוכים, כמו סביבות מוצללות וצילום בלילה. יכולת הצילום בתנאי תאורה אלו תלויה ברגישות האור של המצלמה, הנמדד ביחידות LUX . דירוג הרגישות נע על סקאלה של בין 1 ל-10, כאשר דירוג נמוך פירושו רגישות גבוהה. מצלמה בעלת 1 LUX תוכל להפיק צילום לילה צבעוני איכותי, ותתאים לצלמים מתקדמים ולצילום טבע. אם אינכם מצלמים יותר מאירועים משפחתיים או טיול מדי פעם, תוכלו להסתפק במצלמה בעלת רגישות של 9-6 LUX.
לכל מצלמת וידאו יש מסך LCD לצפייה. בחלקן תוכלו למצוא גם עינית דיגיטלית, למעט בדגמים הקומפקטיים יותר. המסך מציג את התמונה, ונתונים נוספים. ניתן לשנות את רמת פירוט התצוגה להסרטה וצפייה נוחות יותר. ישנם מסכים שהם מתהפכים, ונוחים לצילום עצמי או לצפייה על דופן המצלמה. לחלק מהמצלמות החדשות יותר יש מסכי מגע, שהם יותר נוחים והשימוש בהם אינטואיטיבי יותר (גלילת תפריטים, הפעלת פונקציות ועוד). חשוב לזכור כי רבים מהמסכים אינם טרנספלקסיביים (מוגני סנוור), ועל כן מקבלים אפקט סנוור כשהם נחשפים לאור ישיר. תכונה זו מגבילה את היכולת לצלם או לצפות בסרט בתנאי תאורה שכזו.
כל מצלמה שתקנו מבוססת על מספר מצבי צילום אוטומטיים, אשר נועדו להתאים לסוג הצילום, הסביבה והסרט שתרצו להפיק, לנוחיותכם. מצבי צילום אוטומטיים נפוצים הם צילום לילה, צילום בתנועה, צילום ספורט, צילום פורטרט, נוף, זיקוקים ועוד. ישנו גם מצב AUTO מלא, אשר בו המצלמה מזהה לבד את סביבת ואופי הצילום, וקובעת איזון לבן, חשיפה ורגישות חיישן אופטימליים. היתרון בכך הוא מינימום התעסקות ומרווח טעות כאשר רוצים לצלם- אולם לא כל מצב אוטומטי מתאים לתמונה שאתם רוצים לייצר, וכאן נכנסת לתמונה השליטה הידנית. במצב שליטה ידנית אתם יכולים לכוון את הרגישות של החיישן, את מידת הפתיחה של הצמצם ומהירות התריס, את המיקוד ומגוון אפשרויות נוספות אשר משפיעות על אופי הסרט שתצלמו. היתרון הוא צילום בדיוק לפי רצונכם, אבל תצטרכו לכוון את כל רכיבי המצלמה כל פעם בעצמכם. בנוסף – ככל שיש יותר שליטה על רכיבי המצלמה, כך היא תיחשב למורכבת, מקצועית ויקרה יותר.
בהיותן מצלמות דיגיטליות, מסוגלות רוב מצלמות הוידאו להפיק גם תמונות סטילס. אם תכונה זו חשובה לכם, בדקו מהי רזולוציית הסטילס של המצלמה שאתם רוצים לקנות. תכונה זו עשויה להיות שימושית, אך חשוב לזכור שלא לכך נועדה מצלמת וידאו, ושאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה. מומלץ להשתמש במצלמת סטילס רגילה כדי לצלם תמונות סטילס.
למצלמות וידאו יש מספר יציאות וחיבורים שנועדו לחבר אליהן אמצעי הקרנה, אחסון או שמע אנלוגיים ודיגיטליים.